Czy tworzysz swoją własną markę?
Potrzebujesz zaplanować działania biznesowe? Nie jesteś pewien, czy idziesz we właściwym kierunku, a inne strategie wydają się bardziej interesujące? A może szukasz przykładów strategii marek podobnych do Twojej firmy? Mam tu ready przewodnik, który pomoże Ci stworzyć idealną strategię marki szybko i przemyślanie a jeśli nie, to śmiało dzwoń – ja ją napiszę:):)
Strategie marki – co to takiego?
Zacznijmy od definicji strategii marki. To zestaw długoterminowych działań, które mają na celu osiągnięcie określonego celu. Wszystkie te działania muszą być spójne i prowadzić do konkretnego rezultatu. Mówiąc prościej, jest to plan budowania tożsamości marki, nie pomijając całej struktury biznesowej, aby osiągnąć cele sprzedażowe i wizerunkowe.
Najważniejsze cechy strategii marki
Strategia marki musi być spójna z misją, wartościami, priorytetami i kulturą organizacyjną firmy, aby działała dobrze i przynosiła oczekiwane rezultaty. Dla wielu osób strategia marki to coś w rodzaju dobrze przemyślanej mapy działań. W rzeczywistości ta analogia jest trafna, ponieważ strategia marki pozwala firmom budować świadomość i wizerunek marki oraz stopniowo zwiększać lojalność klientów. W pewnym sensie można też powiedzieć, że strategia marki pomaga uporządkować ten proces.
Pamiętaj, że dobra strategia marki powinna być kompleksową, dobrze zaplanowaną długoterminową operacją. Jeśli prowadzisz swoją firmę chaotycznie, wymyślając pomysły na bieżąco, nie osiągniesz pożądanych rezultatów, a tempo rozwoju nie będzie zadowalające. Co więcej, brak strategii marki jest szkodliwy dla potencjału sprzedażowego i wizerunkowego firmy. Warto poświęcić trochę czasu, wysiłku i pieniędzy na stworzenie strategii, która w dłuższej perspektywie zwiększy zyski.
Co powinna zawierać udana strategia marki?
Dobra strategia marki określa działania, które pozwolą osiągnąć określone rezultaty. Możesz się zastanawiać, co powinno się znaleźć w takich wytycznych. Oto kluczowe elementy:
- Osobowość marki
- Wartości firmy
- Przekaz marki
- Opis grupy docelowej (dokładny i przemyślany)
- Cel marki
- Głos marki
- Wizja marki
- Wyróżniające cechy marki (największe zalety, które odróżniają ją od innych firm w branży)
- Mocne i słabe strony (w porównaniu do konkurencji)
- Strategia marketingowa (zarówno online, jak i tradycyjna reklama)
- Identyfikacja wizualna (logo, kolory używane w komunikacji itp.)
- Wartość marki
Archetypy w strategiach marek, nie jestem fanem – ale być powinno.
Tworząc swoją strategię, możesz opierać się na tzw. archetypach marek, czyli wzorcach definiujących wartości stojące za marką. Istnieje 12 archetypów marek, a każdy z nich znacząco wpływa na strategię marki:
- Niewinny – Tradycja, prostota, szczęście. Przykład: Coca-Cola.
- Buntownik – Zmiana, rewolucja. Przykład: Apple.
- Bohater – Pracowitość, inspiracja. Przykład: Leroy Merlin.
- Opiekun – Bezpieczeństwo, lojalność. Przykład: Gillette.
- Odkrywca – Nowości, autentyczność. Przykład: Red Bull.
- Kochanek – Estetyka, emocje. Przykład: Tiffany & Co.
- Mędrzec – Wiedza, analiza. Przykład: Google.
- Błazen – Hedonizm, zabawa. Przykład: Old Spice.
- Kreator – Innowacja, wizjonerstwo. Przykład: LEGO.
- Władca – Prawo, porządek, luksus. Przykład: Mercedes.
- Magik – Zmiana, młodość. Przykład: beauty salony.
- Zwykły Człowiek – Prostota, codzienność. Przykład: Lidl.
Kto powinien tworzyć strategię marki?
W tworzenie strategii marki powinni być zaangażowani wszyscy pracownicy i właściciele firmy – od decydentów po szeregowych pracowników. Tylko w ten sposób można zapewnić, że wszyscy będą realizować misję marki z zaangażowaniem i odpowiedzialnością.
Zaskakujące przykłady strategii marek
- GoPro – Strategia oparta na treściach tworzonych przez użytkowników.
- Coca-Cola – Budowanie społeczności wokół marki, kampanie charytatywne.
- Nike – Konsekwentne wartości i silna kultura organizacyjna.
- Taco Bell – Znajomość preferencji młodszej grupy docelowej.
- Heineken – Kreatywne partnerstwa, jak sponsoring UEFA Champions League.
- Twitch – Siła społeczności i relacji z użytkownikami.
- WWF – Innowacyjne kampanie, jak #endangeredemoji.
Konkluzja.
Teraz wiesz, jakie są najlepsze przykłady strategii marek i co je wyróżnia. Mam nadzieję, że pomoże Ci to stworzyć plan działania dla Twojej marki. Pamiętaj, że klarowna wizja, doskonała obsługa klienta i odpowiednia strategia to klucz do sukcesu.
Jeśli nasze przykłady zainspirowały Cię i czujesz, że nadszedł czas na przygotowanie własnej strategii, skorzystaj z naszej checklisty audytu marki – albo napisz na Bartosz.Lenert@Lab360.com.pl . A jeśli czujesz się przytłoczony nadmiarem zadań, rozważ skorzystanie z naszych usług brandingowych – zajmiemy się wszystkim od a do z.
Poniżej przykład dla Tel Force One, marka Etteri.